Det kommer til å skje, og det går helt fint! Dette skjer selv med erfarne dansere innimellom. Hemmeligheten er: ikke stopp opp i panikk. Fortsett å bevege deg, om så bare med grunnsteget, til du kommer inn igjen i rytmen eller husker neste figur. Smil eller le det bort – de fleste partnere bryr seg lite så lenge dere har det gøy. Hvis du er fører og plutselig glemmer hva du skulle gjøre: gå tilbake til noe enkelt (grunnsteg, en enkel høyresnurr som alle kan, eller bare dans on-the-spot). Finner du ikke igjen der dere var i musikken, kan du nikke unnskyldende og si kjapt “jeg rota litt – vi tar basic”, så vet partneren hvorfor du plutselig gikk til basic. Er du følger og mister det: følg basicskritt og hold rytmen, partneren din vil som regel fange det opp og forenkle føringen til dere er i sync igjen. Husk at en dans er bare noen minutter av livet ditt – det er lov å improvisere og tulle litt også. Ingen dommere deler ut karakterer på social dance, og publikum rundt er mest opptatt av seg selv. Så ikke frykt “katastrofen” – den er aldri så ille som du tror.

Relaterte spørsmål

  • "Hvordan kan jeg øve hvis jeg ikke har noen å danse med hjemme?"

    Solo-øving er faktisk veldig verdifullt. Du kan øve shine-moves (solo footwork) foran speilet for[...]

    Les mer…

  • "Hvordan kan jeg øve og bli bedre utenom kurset?"

    For å lære raskere kan du:🎵 Lytte til salsamusikk jevnlig for å bli kjent[...]

    Les mer…

  • "Hvor lang tid tar det før jeg føler meg trygg i dansen?"

    Dette varierer fra person til person, men generelt vil du merke en tydelig forskjell[...]

    Les mer…